4. veebruaril 2019 viis kutseline hindaja ja endine Pärnu Linnavalitsuse ehitusametnik Eda Erissaar Äripäeva veebiseminari "Mida teha, kui kinnisvaral on dokumentatsioon korrast ära?" Kasutusluba on ehitisele kohustuslik. Kui kodu on valmis ehitatud, peab järgmine samm olema kasutusloa taotlemine, see on ehitise omaniku seadusjärgne kohustus. Millised dokumendid peavad kasutusloa taotlemiseks olemas olema ja kuidas taotlusprotsess käib, selgitas Lahe Kinnisvara Viljandi maakler Elle Toomsalu ning kutseline hindaja Eda Erissaar. Artikkel valmis koos Delfi ajakirjaniku Ruth Mägiga.
TÄHELEPANU! 4. veebruaril 2019 viis kutseline hindaja ja endine Pärnu Linnavalitsuse ehitusametnik Eda Erissaar Äripäeva veebiseminari “Mida teha, kui kinnisvaral on dokumentatsioon korrast ära?”
Kodu on valmis ehitatud ja järgmine samm peaks olema kasutusloa taotlemine, see on ehitise omaniku seadusjärgne kohustus. Kõigil ehitistel, mis on pärast 30.06.1995. aastat saanud ehitusloa, peab pärast valmimist ja enne kasutuselevõttu olema kasutusluba või kasutusteatis ning ehitusdokumentatsioon. Kasutusluba antakse siis, kui valminud ehitise ehitamine vastas ehitusloale ning ehitist on võimalik kasutada nõuetele ja kasutusotstarbele vastavalt. Kasutusluba taotletakse alates 2018. aasta 1. jaanuarist ainult Ehitisregistrist. Kasutusluba taotledes on vajalik ID-kaardiga autentimine.
Kasutusluba on vaja taotleda, kui ehitustegevuseks on taotletud ehitusluba. Kasutusluba näitab, et ehitatud hoonet on nüüd võimalik sihtotstarbe kohaselt kasutada st ehitis on valmis ja ehitustegevus on lõppenud ja ehitatud on projektidele ning seadustele vastavalt.
Kasutusteatist on vaja taotleda kui ehitustegevuseks on esitatud ehitisteatis. Kasutusteatis näitab sarnaselt kasutusloale, et ehitustegevus on lõppenud ning hoonet või rajatist on võimalik kasutada otstarbekohaselt.
See, millal on vaja taotleda ehitusluba ja millal on vaja taotleda ehitusteatist oleneb ehitatavast mahust. Ning seda on võimalik vaadata ehitusseadustiku lisast 1.
Kasutusloa ja kasutusteatise taotlemise kohustus tekib pärast ehitusloa või ehitisteatise taotlemisest ning vastava loa saamisest kohalikust omavalitsusest. Juhul, kui ehitustegevusega ei alustata, siis ehitusluba kaotab viie aasta jooksul kehtivuse ning kasutusluba taotleda ei ole tarvis. Küll aga on vaja tõestada, et ehitustegevust ei alustatud.
Ehitamise dokumenteerimisega tuleb alustada kohe, kui on alustatud esimeste ehitusprojektis ette nähtud töödega, nt ehitise mahamärkimisega, ja seda tehakse reaalajas iga päev, mil ehitatakse.
Ehitusdokumentatsioon peab olema kättesaadav terve ehitamise ajal järelevalvet tegevale inimesele. Tagantjärgi ehitusdokumentatsiooni koostamine ei ole korrektne ega seaduslik.
Kasutusluba taotledes tuleb lisada taotlusele alljärgnevast loetelust oma ehitusprojektile vastavad dokumendid ja mõistlik on enne taotlusprotsessi kohalikust omavalitsusest järele uurida, mida nad täpsemalt nõuavad, sest mõned asjad on omavalitsustel erinevad:
Määruse “Ehitisele esitatavad tuleohutusnõuded ja nõuded tuletõrje veevarustusele” kohaselt on nii, et tuleohutusnõuded peavad olema ehitatud vastavalt ehitusloa andmise hetkel kehtinud seadusandlusele. Juhul kui täna kehtivas seadusandluses on leebemad tuleohutusnõuded, kui ehitusloa taotlemise ajal, võib rakendada leebemaid.
Pärast seda, kui ehitise omanik on teinud Ehitisregistris taotluse kasutusloa saamiseks, tuleb KOV esindaja (enamasti ehitusspeatsialist) koos Päästeameti spetsialistiga kohale ehitist üle vaatama. Vaatama, kas ehitis vastab projektile ja kas tuleohutuse nõuded vastavad nõuetele, näiteks kas need on välja ehitatud korrektselt.
Mõnikord on vaja lisaks ka mõne teise ameti kooskõlastust, näiteks Maanteeameti kooskõlastust, kui ehitatakse tee kaitsetsooni, või Muinsuskaitseameti kooskõlastust, kui tegemist on muinsuskaitse all oleva ehitisega.
Ehitise osale võib anda osakasutusloa, kui ehitise osa on valmis ning täidetud on õigusaktides esitatud nõuded, eelkõige nõue, et ehitist on võimalik ohutult kasutada. Näiteks ridaelamu puhul või kortermajades, kus ühe trepikoja korterid valmivad varem ning soovitakse korterit müüa enne teiste korterite valmimist. Kohalike omavalitsuste lõikes võivad olla väikesed erinevused.
Juhul kui kõik on ehitisega korras, teiste ametite poolt ka kooskõlastused olemas, antakse kasutusluba enamasti KOVi otsusega. Juhul kui ehitisega ei ole korras, tehakse ettekirjutused ja määratakse aeg, mille jooksul peab ehitise omanik puudujäägid likvideerima ja seejärel tullakse uuesti pärast puuduste likvideerimist kohale. Kui näiteks maja ei ole projekti järgi ehitatud, siis tuleb teha projektimuudatused. Kui ehitis on rajatud ehitusloa taotlusega esitatud ehitusprojektist erinevalt, tuleb kasutusluba taotledes ehitisregistrisse esitada ka uus ehitusprojekt.
Kui kasutusloa taotlus on Ehitisregistrist tehtud, on KOVil 30 päeva aega vastata. Kõik paranduste vajadused ja tegemised teevad kasutusloa saamise pikemaks.
Küsige lisainfot artikli ühelt autorilt Elle Toomsalult:
Artikkel ilmus Delfi Ehitusruudus portaalis